همشهری آنلاین: بسیاری از فراورده‌های لبنی صادراتی چین که به خارج از این کشور صادر شده است مسموم هستند؛ از شکلات و ماست گرفته تا کوفته برنجی.

به گزارش آسوشیتدپرس سوپرمارکت زنجیره‌ای انگلیسی تسکو  پس از انتشار گزارش‌هایی از نیوزیلند و سنگاپور در مورد مثبت بودن آلودگی نمونه‌های شکلات‌های "وایت ربیت" ساخت چین به ملامین- ماده شیمیایی که در انواع پلاستیک‌ها و کودها به کار می‌رود- این شکلات را از قفسه‌های خود خارج کرد.

شیرخشک‌های چینی آلوده به این ماده شیمیایی عامل مرگ چهار نوزاد و بیماری 53000 کودک دیگر در چین شناخته شده است. کارشناسان می‌گویند که خوردن مقدار کمی ملامین خطری ندارد، اما ملامین ممکن است باعث ایجاید سنگ‌‌های کلیوی و نهایتا نارسایی کلیه شود. نوزدان به خصوص به این عارضه حساسند.

چندین کشور دیگر هم واردات محصولات لبنی چین را ممنوع کرده‌اند یا آنها را بازگرداندند-  آخرین آنها فرانسه بود که گرچه فراورده‌های لبنی چینی را وارد نمی‌کند، اما واردات بیسکویت‌ها، شکلات‌ها یا سایر غذاهایی را که ممکن است حاوی مشتقات لبنی چینی باشند را ممنوع کرد.

 دولت فرانسه این اقدام را احتیاطی توصیف کرده است.

اندونزی چهارشنبه 24 سپتامبر (3 مهر) فهرستی از 28 فرآورده را منتشر کرد که گفته شد حاوی شیر آلوده چینی هستند، از جمله شیرینی‌های Oreo، شکلات‌های اسنیکرز و شکلات‌های M&M.

مقامات ناظر بر ایمنی مصرف‌کنندگان در اروپا و آمریکا پکن را به اعمال بهتر استانداردهای ایمنی فراورده‌های غذایی ترغیب کرده‌اند.

مقامات ایمنی غذایی در نیوزیلند نیز پس از این که آزمایش‌ها نشان داد که در شکلات‌های وایت ربیت مقادیر بالای خطرناک ملامین وجود دارد، آنها را مسترد کردند و از مردم خواستند آنها را نخورند.

مقامات نیوزیلندی انتظار دارند که وایت ربیت در کمتر از 24 ساعت از قفسه‌ها حذف شود و درحال آزمایش فراورده‌های بسیار دیگر از لحاظ آلودگی به ملامین هستند.
 
 ملامین در شیر خشک و سایر فراورده‌های لبنی 22 شرکت چینی یافت شده است. عرضه‌کننندگان برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ملامین را که دارای محتوای نیتروژن بالا است، به شیرهای رقیق‌شده می‌افزودند، تا کاهش میزان پروتئین آنها پوشانده شود.

سازمان کشاورزی و دامپروری سنگاپور نیز که پیش از این شکلات‌های وایت ربیت را بازپس گرفته بود، اعلام کرد که غذاهای چینی بیشتری در آزمایش‌ها از لحاظ وجود ملامین مثبت شده‌‌اند، ار جمله شیر موز و شیرعسل مارک "داچ ‌لیدی"، کراکر سیب‌زمینی مارک" سیلانگ" و دو نوع کوفته برنجی.

کد خبر 64283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز